18-10-2016 14:42:30

Online privacy is een omstreden onderwerp en dat eigenlijk al jaren onderwerp van discussie is, zelfs binnen politieke debatten. Feit is dat overheden of bedrijven, in een gouden eeuw leven als het aankomt op data. Nog nooit werd er zoveel publiekelijk gedeeld. Onze privacy staat dan ook onder druk, want we willen niet alles delen.

Vanaf deze week staat televisiezender NPO 3 twee weken lang in het teken van privacy. Wat weten we eigenlijk over online privacy en hoe belangrijk vinden we privacy? Iedereen heeft hier dagelijks mee te maken. NPO 3 zendt programma’s als Hunted, colleges van de Universiteit van Nederland en veel documentaires uit waarin de verschillende kanten van privacy worden belicht. Meer informatie over de inhoud van deze programma’s kunt u vinden op: https://www.bit.nl/npo-privacy

Ook wij geven u graag wat tips!


1)    Maak gebruik van een beveiligde verbinding

Sinds januari 2016 is de meldplicht datalekken van kracht gegaan en is de verwerker van persoonsgegevens verantwoordelijk wanneer data ongewenst op straat komt te liggen. Door gebruik te maken van een beveiligde HTTPS-verbinding wordt er voorkomen dat privacygevoelige informatie in handen komt van kwaadwillenden. Meer informatie over beveiligde verbindingen vindt u hier.

2)    Gebruik DNSSEC

Weet een kwaadwillende de DNS-informatie op de name-server, onderweg of bij de client te veranderen, dan kan hij de internetgebruiker naar een identieke maar valse webserver sturen (DNS spoofing). De gebruiker kan dat op geen enkele manier zien: de website is een exacte kopie en zelfs het slotje is gewoon aanwezig. Op die manier kunnen dus logingegevens, of persoonlijke of zakelijke informatie worden onderschept. DNSSEC beschermt de nameserver en het transport van de DNS-informatie. Dit is voor de gebruiker een garantie dat zijn internet-verkeer op de juiste plaats terecht komt. Lees hier meer over DNSSEC.

3)    De zwakste schakel: de mens

ICT-beveiliging is zo sterk als de zwakste schakel. En hoewel hackers dagelijks netwerken aanvallen, blijkt dat in de praktijk niet de grootste bedreiging; met techniek is veel ellende te voorkomen. De zwakste schakel is en blijft de mens. Een medewerker die reageert op een phishing e-mail, zijn of haar e-mailadres op willekeurige sites intypt, rondslingerende USB-sticks met vertrouwelijke informatie, zomaar een paar voorbeelden.


Door: Larissa Wiedeman