Onderhoud glasvezelverbindingen

Onderhoud glasvezelverbindingen

21-04-2017 00:00:00 - 21-04-2017 09:00:00

Op vrijdag 21 april a.s. zal er tussen 0.00 en 9.00 uur door leveranciers onderhoud uitgevoerd worden aan twee glasvezelverbindingen van BIT. Deze twee glasvezelverbindingen maken onderdeel uit van het core netwerk van BIT, wat lokaties Equinix AMS7 (voorheen Telecity 2) en SARA verbindt met respectievelijk BIT-1 en BIT-2 in Ede.

Uit redundantie-oogpunt gebruikt BIT twee geografisch gescheiden verbindingen van twee verschillende leveranciers. Op 21 april zullen er tegelijkertijd op verschillende plaatsen infrastructurele werkzaamheden plaatsvinden waardoor onze beide leveranciers genoodzaakt zijn om glasvezelkabels te verleggen. Deze aanpassingen vereisen een onderbreking van deze verbindingen. Pogingen van BIT om één van deze twee onderhoudsvensters te verplaatsen zijn helaas mislukt, waardoor we rekening moeten houden met het feit dat beide verbindingen gelijktijdig onderbroken zullen worden. Wél hebben we toezeggingen ontvangen van de leveranciers dat onze verbindingen met prioriteit hersteld zullen worden om zo de onderbreking zo kort mogelijk te houden.

Zolang slechts één van de twee verbindingen onderbroken is, heeft dit alleen gevolgen voor klanten die een wavelength over de betreffende verbinding afnemen en voor klanten die een eigen AMS-IX aansluiting via BIT afnemen. Het overige verkeer wordt automatisch omgeleid via andere verbindingen.

Als beide verbindingen tegelijkertijd onderbroken worden, zal dit een onderbreking opleveren voor een aantal diensten:

  • Wavelengths van klanten tussen Amsterdam en Ede
  • Eigen AMS-IX aansluitingen van klanten
  • VLANs van klanten tussen Amsterdam (SARA en Equinix AMS7) en Ede (BIT-1 en BIT-2)
  • Mobiel internetverkeer over het APN van BIT (UMTS en 3G/4G)
  • ADSL/SDSL/VDSL, WEAS en extended ethernetdiensten
  • VLANs van klanten tussen BIT en Solcon

Helaas is het niet mogelijk om een gedetailleerdere planning te ontvangen van de leveranciers, waardoor we geen uitspraken kunnen doen óf en hoe lang deze situatie zich voor zal doen.

Voor internetverkeer van en naar het BIT-netwerk in datacenters BIT-1 en BIT-2 geldt dat dit verkeer omgeleid zal worden via paden naar Frankfurt en Londen, wat op het moment van omschakelen een korte onderbreking kan opleveren.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit onderhoud? Dan kunt u contact opnemen met onze afdeling Customer Care op +31 (0)318 648 688 of via support@bit.nl.