Hosted Kerio Connect

24-02-2010 17:19:24

Waarschijnlijk ken je BIT vooral als datacenter of als internetprovider, maar wist je ook dat BIT ook al jaren distributeur is van Kerio MailServer, sinds kort omgedoopt naar Kerio Connect, en Kerio Winroute Firewall?

Met een eigen support desk voor Kerio verkopen en ondersteunen wij al jaren deze populaire mail en firewall software voor de Nederlandse en Belgische markt. Het werd dus hoog tijd om onze expertise op het gebied van hosting en Kerio Connect te combineren tot een nieuw product.

Allereerst voor de lezers die er onbekend mee zijn; Wat is Kerio Connect eigenlijk? Het is mailserversoftware die in de loop der tijd als tegenhanger van Microsoft Exchange is uitgegroeid tot een groupware product. Met Kerio Connect kan je email, agenda’s en contactpersonen bijhouden en delen met anderen. Of dit nu in Outlook, Entourage, Apple Address Book, iCal, Android, Windows Mobile, je iPhone of simpelweg via Webmail gebeurt, het kan allemaal. Met een diverse ondersteuning aan clients maakt het eigenlijk niet uit op welk platform je zit, thuis op de Mac, op het werk met Linux of onderweg met Windows Mobile. Je e-mail, agenda en contacten heb je altijd tot je beschikking.

Een vrij uitgebreid en veelzijdig product dus. Hoe uitgebreid en veelzijdig het ook is geworden, in het gebruik is de software eenvoudig gebleven. Het delen van je mappen etc. wijst zich allemaal vanzelf in je favoriete mailclient. Het beheer is daarbij ook eenvoudig gebleven.  Je zou denken: “dit installeer ik even op een eigen server”, maar hier komt wel iets meer bij kijken. Want hoe zit dat nu ook alweer met die SSL-certificaten? Wat voor hardware heb ik nodig om dit te draaien? Hoe ga ik zorgen dat de email geback-upt word? Welk besturingssyteem installeer ik het op? Hoe houd ik het besturingssysteem bij? Moet er niet een firewall bij? Wat doe ik als de server stuk gaat? Is de internetverbinding hier wel geschikt voor? Hoe zit het met de softwarelicentie?

Met Hosted Kerio Connect hoef je jezelf om dat soort zaken allemaal niet meer druk te maken. Wij maken dan een virtuele server aan, verzorgen een Thawte SSL certificaat, installeren de server, backuppen de server, monitoren de server, onderhouden de server en verzorgen een fallback MX. Daarbij leveren we op Kerio Connect een speciale licentie zodat je, zonder zorgen over licentie details, naar behoefte gebruikers kunt toevoegen en verwijderen.

Wat we precies doen is een virtuele machine aanmaken. Deze VM draait op KVM en storage op onze Sunfilers wordt via iSCSI aan de VM gehangen. Omdat de Kerio Connect software, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten, op zowel Windows, MacOSX als Linux kan draaien zal ons favoriete Ubuntu door middel van een script automatisch geïnstalleerd gaan worden om vervolgens door CFengine afgeconfigureerd worden. Nu hebben we een vrij kale Ubuntu installatie met slechts een firewall en ssh server geïnstalleerd. Vervolgens kunnen we Kerio Connect installeren. Nadat de installatie gedaan is zal CFengine nog een keer langskomen om wat configuratie aanpassingen te doen zoals het installeren van het SSL-certificaat, de licentie op orde maken, toevoegen van Virbl, instellen van de virusscanner ClamAV en backup configureren. Binnen een mum van tijd zijn we dan klaar en hebben we een volledig geïnstalleerde machine, waarop Ubuntu draait, monitoring geïnstalleerd is, back-up geconfigureerd, een firewall draait en het belangrijkste, Kerio Connect geïnstalleerd is. De KVM servers waar deze VMs in draaien staan natuurlijk in onze datacenters waar we voldoende netwerkcapaciteit en redundantie hebben, dubbel uitgevoerde stroomvoorzieningen en redundante koelvoorzieningen. Bovendien staat er een tweede set-up met servers en storage gereed in een tweede BIT datacenter om bij calamiteiten naar toe over te schakelen. Zaken die binnen een eigen bedrijf vrijwel nooit op dergelijke wijze uitgevoerd worden.

Het eindresultaat is dat onze klanten hiermee de focus kunnen leggen op de plek waar ze die hebben willen, namelijk Kerio Connect zelf. Enkel behoef je de gebruikers nog te beheren. Je maakt gebruikers eenvoudig aan via een webinterface, stelt ze in op je smartphone en de pret kan beginnen.

Wil je meer weten?

Of wil je een vrijblijvende rondleiding door onze datacenters? Neem dan contact met ons op via sales@bit.nl of 0318 648 688.