16-04-2013 15:18:49

BIT en Solcon, internet service providers voor zakelijke gebruikers, bieden klanten de mogelijkheid om vanuit twee juridisch gescheiden datacenters dezelfde colocatiediensten af te nemen. Klanten van één van beide partijen zullen in geval van calamiteiten of uitzonderlijke situaties zoals een natuurramp of faillissement geen hinder ondervinden omdat hun data beschikbaar is vanuit twee verschillende datacenters.

Solcon en BIT bieden met deze samenwerking hun klanten en prospects een fysiek gescheiden infrastructuur, grotere geografische spreiding en nu dus meer juridische zekerheid vergeleken met andere datacenters. Beide datacenters beschikken over het ISO 27001-certificaat, de hoogste internationale standaard voor informatiebeveiliging.

Hoe het in de praktijk werkt
Een afnemer van colocatiediensten sluit twee contracten, één met BIT en één met Solcon. Het gebruik van de glasvezelverbinding tussen Apeldoorn (datacenter Solcon) en Ede (datacenter BIT) is onderdeel van het contract en kost de klant niets. Zo is voor alle partijen duidelijkheid over kosten en zekerheden. De juridische componenten in de overeenkomst zijn hierbij uitstekend geregeld, zowel voor toekomstige als huidige klanten. Zij profiteren van betere service en dienstverlening via één centraal aanspreekpunt , zonder het combineren van contracten, SLA’s of raamovereenkomsten.

Transparantie en onafhankelijkheid
Solcon en BIT zijn beide lid van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA). Eén van de kernwaarden van de DHPA is transparantie en het verlagen van drempels om zaken te doen met hostingpartijen. BIT en Solcon nemen met deze samenwerking het initiatief om fysieke en juridische drempels weg te nemen en daarbij de onafhankelijkheid te waarborgen. Het feit dat beide partijen in een concurrerende hosting-markt met elkaar samenwerken bevestigt de bestaande vertrouwensband. Daarnaast benadrukt deze samenwerking de klantgerichtheid van beide ISP’s.

Peter van der Vlies, algemeen directeur Solcon: “BIT en Solcon lijken erg op elkaar. We zijn allebei 100 procent Nederlands en onafhankelijk. Ook de manier waarop onze medewerkers met klanten omgaan en de bedrijfscultuur is vergelijkbaar. No nonsens-cultuur en luisteren naar de klant zijn op ons lijf geschreven.”

Alex Bik, technisch directeur van BIT: “Eigenlijk zou je deze samenwerking moeten zien als ‘Disaster Recovery nieuwe stijl’. Niet alle bedrijven beschikken over een uitwijklocatie en vaak niet in de laatste plaats vanwege de kosten. Dankzij deze samenwerking bieden we onze klanten zowel een hoge beschikbaarheid als continuïteit. Een combinatie die veel bedrijven zal aanspreken.”