Weet u welke mensen er in uw datacenter werken?

Weet u welke mensen er in uw datacenter werken?

12-08-2015 11:00:00

Er wordt veel onderzoek gedaan naar problemen in het datacenter. Van stroomstoringen tot crashende servers en waterschade, er zijn talloze oorzaken te benoemen die de continuïteit verstoren. Maar één belangrijke factor wordt wat mij betreft vaak onderbelicht: de mens. Want hoe snel de technologie ook gaat en hoe groot de mogelijkheden ook zijn, het blijft mensenwerk. Het beheren van een datacenter is geen vanzelfsprekendheid, maar een vak!

Van complexiteit naar eenvoud

Zo’n 60 procent van de storingen in het datacenter wordt niet veroorzaakt door falende techniek of verkeerde ontwerpen, maar door menselijke fouten. Toch vreemd dat op het moment dat bedrijven kiezen voor colocatie en een rondje maken langs de potentiële datacenters, het vrijwel nooit over het menselijke aspect gaat. Dat zal allemaal wel kloppen, denken we dan massaal. Het is te vergelijken met de houding van mensen ten opzichte van een arts. Het gros van Nederland vertrouwt er blindelings op dat de dokter het het beste weet. Tot er iets mis gaat… Mensenwerk dus.

Eén van de belangrijkste aspecten in het ontwerp van de IT-infrastructuur is dat deze niet alleen gericht is op snelheid, veiligheid en efficiëntie, maar dat deze ontworpen is met het doel om menselijke fouten te reduceren. Dit betekent dat onnodige complexiteit, en dus beheerfouten, voorkomen moet worden. Er zijn een aantal manieren om dat te doen.

1. Hou het ontwerp simpel. Een infrastructuur waarbij voor iedere handeling, wijziging of onderhoud een uitgebreide procedure geraadpleegd moet worden, is ten eerste niet efficiënt en daarnaast een recept voor menselijke fouten. Een manier om te voorkomen dat een ontwerp onnodig complex wordt, is door zelf betrokken te zijn bij het datacenterontwerp. Logica is persoonlijk en onder andere gebonden aan de bedrijfscultuur. Wat voor een ontwerper handig is, hoeft dat niet te zijn voor een beheerder die er uiteindelijk mee aan de slag moet. Stel vragen, laat een ontwerp uitgebreid toelichten en wees betrokken. Dit zorgt uiteindelijk voor meer grip en een reductie van menselijke fouten.

2. Klinkt misschien als een open deur, maar zorg voor werknemers met de juiste kennis. Ga hierbij niet alleen af op de juiste certificeringen, maar beoordeel ook het type mens. IT vraagt om professionals die niet alleen slim genoeg zijn om het te bevatten, maar er daarnaast ook daadwerkelijk een passie voor hebben! De combinatie van de juiste kennis en passie zorgt ervoor dat medewerkers gemotiveerd blijven om zich continu te ontwikkelen en heel belangrijk: proactief mee te denken met de eigen organisatie én de klant!

3. Zorg ervoor dat procedures op orde zijn, dat er een stappenplan is. Niet alleen voor de interne medewerkers, maar stel zeker ook een stappenplan op met de leveranciers. Op het moment dat er iets dreigt mis te gaan of de verstoring zelfs al een feit is, is het belangrijk dat je volledig kunt vertrouwen op eigen medewerkers en extern betrokkenen. Door het denkproces op voorhand te checken aan de hand van een stappenplan, bouw je een stukje zekerheid in.

4. Ga nooit blind af op derden, niet in het ontwerp van de infrastructuur, maar ook niet bij het bestellen van nieuwe apparatuur. Ga zelf kijken om zeker te weten dat je de juiste keus maakt. IT is immers de basis van ieder bedrijf!

Zo zijn we toch weer bij de technologie beland. Technologie is een middel, het zijn de beheerders die er mee moeten werken. Daarom is het belangrijk om te weten wie er in een datacenter verantwoordelijk zijn voor uw servers, data en applicaties. Heeft u bij storingen contact met eerste-, tweede- of derdelijns engineers? Kijken zij verder dan alleen uw vraag en plaatsen zij storingen in het grotere geheel? Kortom, durven de beheerders u van ongevraagd datacenteradvies te dienen? Met buikpijn gaat u ook niet naar de dierenarts.



Door: Alex Bik