Tips & Checklists - Het lezen van mailer daemon meldingen

30-09-2015 13:45:18

Bij het versturen van e-mailberichten kan het wel eens fout gaan. U probeert iets te verzenden, maar  krijgt een raar e-mailbericht terug. U ontvangt een Delivery Status Notification, ook wel Mailer Daemon bericht genoemd. Deze meldingen geven u vaak nuttige informatie over waarom uw bericht niet is ontvangen door diegene die u wilde e-mailen. Zo’n Delivery Status Notification kan worden verstuurd door iedere mailserver in het pad tussen de verzender en de ontvanger: daar waar het misgaat. In deze blog licht ik de drie meest voorkomende ‘bounces’ toe.

1. Foutief adres
De melding die het vaakst binnenkomt is de melding dat het opgegeven e-mailadres van de ontvanger niet bestaat:



Zo’n bericht lijkt op het eerste gezicht lastig te interpreteren. Het valt mee, u moet alleen even weten waar u moet kijken. Iets boven het midden staat ‘—– Original message —–‘. Alle informatie onder deze aanduiding gaat over het e-mailbericht. Deze informatie is niet relevant als u wilt weten waarom het bericht terug is gekomen. De regels die de belangrijke informatie bevatten staan dus boven de ‘—– Original message —–‘ aanduiding. In dit geval geeft de melding aan dat hij heeft geprobeerd de e-mail af te leveren bij de server, maar dat dit niet gelukt is. De melding ‘unrouteable’ geeft aan dat de ontvangende mailserver het bericht niet wil aannemen, omdat het niet weet waar de mail naar toe moet. Dit kan komen door zowel een foutieve configuratie van het domein als het local part: het gedeelte links van het apenstaartje in het e-mailadres. Als bijvoorbeeld vooraf geconfigureerd wordt dat mail voor example.nl naar specifieke mailservers moet, maar deze mailservers niet ingericht zijn om mail voor example.nl te accepteren, volgt de melding ‘unrouteable’.

2. Blacklist
Een andere melding die weleens voorkomt, is een bounce door een blacklist-vermelding. Ter bestrijding van spamverkeer worden verschillende zwarte lijsten bijgehouden. Hierop staan IP-adressen van mailservers die veel spam versturen. Uw mailserver staat dus mogelijk op zo’n ‘blacklist’, waardoor de ontvangende mailserver uw bericht per direct weigert. Hieronder een gefingeerd voorbeeldbericht waar de verzender (appel-domeinnaam.nl) op een blacklist staat en de ontvanger (iemand@peer-domeinnaam.nl) zijn bericht weigert.



Deze specifieke melding vertelt dat het bericht niet bezorgd kon worden en dat het een permanente fout betreft: de e-mail zal ook later niet bezorgd gaan worden. De verklaring: de remote host weigerde het bericht (rejected) omdat het IP-adres van de verzender (appel-example.nl) overeenkomt met die op een blacklist. Om dit op te lossen zal u de betreffende blacklist moeten benaderen om van de lijst af te komen. Via deze handige tool kunt u controleren of uw server op een blacklist genoteerd staat. In dit artikel lees je meer over real-time blackhole lists.

3. Inbox vol
Elke mailbox heeft een bepaalde limiet. Net zoals een harde schijf kan een mailbox vol raken. Wanneer de mailbox van de geadresseerde zijn limiet heeft bereikt, zal de ontvangende mailserver een directe foutmelding terugsturen. Deze foutmelding kan een permanente error zijn of een temporary delivery failure. In dit laatste geval zal een mailserver doorgaans ruim een week blijven proberen om de e-mail te bezorgen. Mailservers zijn doorgaans zo ingesteld dat de vertraging tussen de bezorgpogingen oploopt, tot uiteindelijk de mailserver opgeeft en er een permanente DSN uit komt. De geadresseerde zal niet van de problemen op de hoogte worden gesteld en u zult dus op een alternatieve manier bij deze persoon moeten aangeven dat zijn mailbox vol zit. Wanneer de ontvanger zijn mailbox opschoont, is het probleem snel opgelost en kan hij uw e-mail weer ontvangen.





Dennis Lijnsveld


Deel deze pagina op