26-06-2008 11:04:23

BIT heeft eind 2007 een nieuw mailplatform (BIT-SWAMP) in gebruik genomen, in december verscheen het eerste bericht op weblog.bit.nl hierover. Een van de voordelen van dit nieuwe platform is dat het ontzettend flexibel is, vooral met betrekking tot het bestrijden van spam en virussen.

Normaal gesproken wordt bij bSMTP alle mail voor een bepaald domein door BIT geaccepteerd, op spam (en optioneel ook virussen) gecontroleerd, daarna zal getracht worden de mail af te leveren op de mailserver van de klant. Hierdoor hoeven onze klanten niet zelf op spam en virussen te controleren, een taak die met de huidige hoeveelheden niet-legitieme mail enorm veel resources (lees: geld) kost. Ook hoeft de klant zich geen zorgen te maken wanneer zijn mailserver tijdelijk down is, BIT zal de mail bewaren en afleveren zodra de mailserver weer bereikbaar is. Omdat wij steeds vaker zien dat spammers enorme hoeveelheden mail tegelijk afleveren en het overgrote deel van de adressen waar deze mail heengaat niet bestaat, is er besloten om een extra ‘smaakje’ bSMTP te creëren.

Per bSMTP-domein kunnen klanten sinds kort een lijst met valide adressen binnen dat domein opgeven, alle mail gericht aan zo’n adres zal geaccepteerd (en op spam/virussen gecontroleerd) worden. Alle andere mail wordt door de ontvangende mailservers van BIT-SWAMP al geweigerd. Dit heeft als voordeel dat het niet door BIT op spam en virussen gecontroleerd hoeft te worden én BIT-SWAMP hoeft niet te proberen deze mail bij de klant af te leveren. Kortom, het scheelt BIT en de klant resources en zal de doorlooptijd van legitieme mail verbeteren.

Tot voor kort was het alleen mogelijk om de lijst met valide adressen aan te passen met tussenkomst van een BIT-medewerker. Vorige week is deze functionaliteit ook geactiveerd op onze service-pagina’s (https://service.bit.nl/), wanneer de klant één of meerdere bSMTP-domeinen afneemt krijgt hij hiervoor een account op onze service-pagina’s. Naast de RBL- en spam-instellingen kan tegenwoordig ook de lijst met valide adressen gewijzigd worden op deze pagina’s. Uiteraard kan er ook gekozen worden om ‘ouderwets’ alle mail voor een domein af te laten leveren, bijvoorbeeld wanneer de lijst met adressen te vaak gewijzigd wordt, of wanneer de klant geïnteresseerd is in mail die eigenlijk niet aan zou horen te komen.

Wanneer u als klant bSMTP bij ons afneemt, maar nog geen service-login heeft kunt u contact opnemen met onze afdeling Customer Care (telefonisch: 0318-648688 of via e-mail: support@bit.nl). Voor meer informatie over onze bSMTP-dienst kunt u uiteraard ook daar terecht.