Een datacenter van Nederlandse bodem is voor groot belang voor veel klanten van Info Support

Een datacenter van Nederlandse bodem is voor groot belang voor veel klanten van Info Support

11-12-2015 11:28:03

"Het is voor ons belangrijk dat BIT een Nederlands bedrijf is: in Nederland gevestigd en met een Nederlandse eigenaar. Samen met hun ISO 27001-certificering biedt dat de garanties op het gebied van gegevensbeveiliging waar veel van onze klanten om vragen.”

Willem Jan Vastenholt
Manager Datacenters
Info Support

Info Support is specialist in het ontwikkelen, beheren en hosten van software op maat en het leveren van Business Intelligence- en integratieoplossingen. Het bedrijf is sterk kennisgedreven en biedt ruim 300 trainingen aan, veelal gericht op softwareontwikkeling. Info Support heeft meer dan 400 medewerkers in Nederland en België.

“Info Support bouwt software voor grote bedrijven, zoals verzekeringsmaatschappijen en banken, en voor de overheid. Het grootste deel doen we op basis van Microsoft .NET, maar we werken ook met Oracle en Java. De meeste van onze mensen werken op projecten bij klanten, maar wat we eigenlijk verkopen is kennis. We zijn echt super-kennisgedreven en gefocust op technologie.

Ik werk als Manager Datacenters voor de afdeling MITS: Managed IT Services. Wij ondersteunen en onderhouden vanuit de datacenters de hele levenscyclus van de software voor de klant. Daarbij gaat het eigenlijk altijd over webapplicaties of -diensten. We gebruiken BIT puur voor housing. Onze filosofie is dat we in control willen zijn over de hele stack en overal zelf bij willen kunnen. Dus nemen we bij BIT lege racks af waar we onze eigen apparatuur in plaatsen. BIT zorgt voor stroom, koeling en internettoegang. We hebben 8 racks in BIT-2, en 7 van onze medewerkers hebben daar zelfstandig toegang toe. Op ons platform draaien nu tegen de 1500 virtuele servers, voor klanten en voor onze eigen corporate IT. We hebben wel een kleine eigen serverruimte in ons hoofdkantoor in Veenendaal, maar dat blijft een kantoorpand dat zich niet kan meten met een echt datacenter.

Een heel belangrijk argument om voor BIT te kiezen was dat het een Nederlands bedrijf is, in Nederland gevestigd en met een Nederlandse eigenaar. Voor veel van onze klanten is dat echt van belang. Als je een virtuele machine afneemt in andere public clouds, is het onduidelijk van wie die is en wie er bij kan. Je valt al gauw onder de Amerikaanse wetgeving, zoals de Patriot Act. Voor bijvoorbeeld een advocatenkantoor is dat een probleem, want alle mailconversaties en bestanden zijn in die wereld vertrouwelijk of zelfs geheim. Dat geldt ook voor patiëntendossiers in de zorg en voor allerlei andere situaties.

Om die reden is het ook belangrijk dat BIT ISO 27001-gecertificeerd is. Onze klanten vragen daarom. Als een bedrijf een dienst afneemt bij een klant van ons, wordt de hele keten tot en met het datacenter geauditeerd en van alle partijen wordt dan een 27001-certificatie vereist. BIT is daarmee helemaal up-to-date. Je kunt volgens mij als datacenter eigenlijk ook niet meer zonder, al ziet nog niet iedereen dat zo.

Ik vind het ook erg fijn dat BIT is aangesloten bij NaWas, de Nationale anti-DDoS Wasstraat. BIT kwam daarmee bij ons - ik had er op dat moment nog nooit van gehoord. NaWas is een technische methode om in het geval van een DDoS- aanval al het verkeer door een zogenaamde wasstraat om te leiden. Wij zouden dat ook zelf kunnen doen, maar daar zouden we additionele contracten en apparatuur voor nodig hebben. We moeten dan aan de slag met DNS en certificaten, dat duurt langer en is een stuk gecompliceerder. BIT kan het aanpakken op routeringsniveau: zodra zij een aanval signaleren, routeren ze het verkeer door de wasstraat en daarmee is het probleem verholpen.

Tel dat allemaal bij elkaar en het is wel duidelijk waarom we tachtig procent van onze systemen bij BIT hebben ondergebracht. Het overige staat bij een andere partij, omdat wij een aantal klanten hebben die op die manier hun risico’s willen spreiden. In de dagelijkse praktijk is BIT een fijne partner. BIT is extreem techniekgedreven, er werken daar dezelfde soort mensen als bij Info Support. We kunnen dus heel erg snel met ze schakelen. Het komt erop neer dat BIT ons een kwalitatief heel goed datacenter biedt. Ik heb er nauwelijks omkijken naar.”