Stabiele oplossingen | BSS ICT Groep

Jacco Batavier
Managing Director
BSS ICT Groep


“Je kunt met BIT dingen regelen. ‘Ik weet dat ik normaal gesproken een ticket moet invullen, maar het is nu 8 uur ’s avonds en ik moet dit nú opgelost hebben. Dat ticket invullen doe ik morgen wel.’ Die flexibiliteit is er, als het nodig is.”



BSS ICT Groep verzorgt de volledige ondersteuning van ICT-omgevingen voor MKB-ondernemingen en onderscheidt zich door een zeer gestructureerde organisatie te combineren met een mate van flexibiliteit die als regel alleen bij kleine bedrijven wordt aangetroffen. Een bijzondere specialisatie is de ICT-dienstverlening voor luxe riviercruiseschepen.

Elk schip continu online

“In 2006 kregen we het verzoek om een netwerk te leveren voor het ms Amadagio, een 5-sterren-riviercruiseschip van AMA Waterways. Nu beheren we voor meerdere rederijen de ICT aan boord van in totaal 42 cruiseschepen die tussen Amsterdam en Boedapest varen. Ook het bekende ms de Zonnebloem is een klant van ons. We zijn verantwoordelijk voor alles waar een ethernetkabel aan zit: van het filmsysteem in de hut van de gast tot de computergestuurde biertap in de lounge. Dat wordt allemaal 24x7 gemonitord vanuit ons kantoor in Boedapest. Elk schip moet voortdurend online zijn, niet alleen voor ons resource management maar ook voor de internettoegang van de passagiers.

Internet is voor gasten in het vijfsterren-plus segment een eerste levensbehoefte. Het gaat vooral om welgestelde gepensioneerde Amerikanen die de reis van hun leven willen maken. Als er een dag geen internet is, volgen er schadeclaims. Meneer en mevrouw brengen elk een iPad en een iPhone mee, en als de kinderen of kleinkinderen erbij zijn komen daar nog eens een MacBook en een Playstation bij. Met zo’n tachtig hutten per schip vraagt dat de bandbreedte van een gemiddeld kantoorgebouw aan de wal; 10 Mbit/s is wel het minimum.

Internet aan boord, zonder haperingen

We zijn lang bezig geweest om daarvoor een stabiele oplossing te ontwikkelen. De essentie daarvan is dat het internet aan boord niet wordt ontsloten vanaf het schip zelf, maar bij BIT. Een schip heeft altijd contact met het UMTS-netwerk van minstens twee, maar liefst drie of vier onafhankelijke providers. Er zijn altijd minimaal vier simkaarten actief. Over al die actieve lijnen wordt een tunnel getrokken naar BIT en daar gaan we het internet op. Op die manier wordt het mogelijk die lijnen te stapelen om de vereiste bandbreedte te krijgen. Bovendien kunnen we nog een aantal andere dingen centraliseren, zoals content filtering, e-mailfiltering, het consolideren van de kassasystemen en het aansturen van de Wi-Fi accesspoints aan boord. We gebruiken ook speciale videocompressiesoftware om de radioverbinding optimaal te benutten. Het doel is dat de passagier dezelfde internetervaring heeft als thuis. In de Verenigde Staten is het bijvoorbeeld gewoon dat de wekelijkse voetbalwedstrijd van lokale clubs op zaterdag op tv te zien is. De gasten moeten die aan boord dus via internet ook kunnen bekijken, zonder haperingen.

Flexibel wanneer het nodig is

BSS heeft voor BIT gekozen omdat zij dezelfde mentaliteit hebben als wij. De charme van BSS is dat we voor onze klanten zo flexibel kunnen zijn als een bedrijf met vier of vijf medewerkers, terwijl we de structuur en organisatie hebben van een veel grotere IT-onderneming. Bij BIT is dat hetzelfde. Alles is bij hen veel strenger vastgelegd en geregeld dan bij onze vorige provider. Daar mocht veel meer, maar we zijn er later bij BIT achter gekomen dat bepaalde dingen om goede redenen niet mogen. Daar hebben we ons dan ook aan aangepast. Maar als het nodig is, zijn ze flexibel.

Een voorbeeld? In de opstartfase hebben we de bandbreedte die we nodig hadden, verkeerd ingeschat. Op het moment dat je aan boord meer bandbreedte aanbiedt, wordt die ook al snel gebruikt. We hadden daardoor ook een te lage capaciteit gekozen voor de centrale firewalls, dus die moest omgeruild worden. Toen bleek dat daarvoor een levertijd gold, maar we hadden geen tijd om daarop te wachten. BIT heeft dat voor ons opgelost door de benodigde licentie uit hun interne voorraad te halen, die bedoeld was voor hun eigen systemen. Dat kan alleen bij een klein, flexibel bedrijf. Bij ons zou dat kunnen. Bij BIT dus ook.”


Deel deze pagina op
TEDxEde Event 2016

TEDxEde Event op 27 oktober a.s.

Ook dit jaar zijn wij partner van het TEDx event, en barst het wederom van de innovatieve en inspirerende sprekers! Het TEDxEde event is dit jaar op donderdag 27 oktober a.s. Wilt u aanwezig zijn bij dit bruisende event? Wij geven 20 kaarten weg aan onze relaties!

Agenda
Geen gebeurtenissen