Maximale uptime | Karaca

Frans Smit
ICT & Finance Manager
Karaca Europe B.V.

“Het totaalplaatje, de combinatie van dienstverlening, betrouwbaarheid, beschikbaarheid en prijs, is bij BIT in orde. Ik heb nooit reden gehad om te twijfelen aan de beslissing om met BIT in zee te gaan. Wij werken naar volle tevredenheid met ze.”

Het familiebedrijf Karaca, opgericht in Istanbul in 1973, is in Turkije een van de belangrijkste spelers in de markt voor tafelservies, pannen en porselein. Karaca heeft collecties voor elk prijssegment, die verkocht worden in ruim honderd eigen winkels en via 1200 andere verkooppunten.

Een jong bedrijf met grote plannen

“Nadat het een leidend merk was geworden in Turkije, heeft Karaca besloten dat het zijn markt wil uitbreiden naar West-Europa, beginnend met een vestiging in Nederland. Voor de geplande expansie volgen we twee sporen. We hebben een groothandel, die inmiddels zaken doet met afnemers in België, Frankrijk, Duitsland, Engeland, Zweden en Denemarken - die activiteit willen wij verder laten groeien. Daarnaast gaan we fysieke winkels opzetten om de consument direct te kunnen bereiken. In juni 2014 hebben we in Eindhoven de eerste geopend en het plan is om in Nederland uit te breiden tot vier of vijf winkels. Daarna gaan we verder in België, Frankrijk en Duitsland. Vanuit de groothandel hebben we in september 2014 ook een webshop voor consumenten gelanceerd.

We zijn dus een jong bedrijf met grote plannen, nog volop in de aanloopfase. De hele organisatie, inclusief winkel en groothandel, omvat op dit moment vijftien mensen. Onze grootste uitdaging is een track record op te bouwen bij de West-Europese consument. De naam Karaca roept positieve associaties op bij Nederlanders met een Turkse achtergrond, dus dat helpt ons bij de start, maar we zullen ook moeten werken aan onze naamsbekendheid bij de rest van de bevolking.


Voor het installeren en inrichten van onze software hebben we samengewerkt met een partner, K3 Business Solutions. Toen de vraag aan de orde kwam waar onze systemen gehost zouden worden, adviseerden zij ons met BIT in zee te gaan, omdat ze daar goede ervaringen mee hadden. De beslissing is overigens voor mijn tijd genomen, maar ik heb nooit reden gehad om aan de juistheid ervan te twijfelen. Op dit moment draait onze volledige Microsoft Dynamics AX-omgeving bij BIT. We nemen bij BIT virtuele servers af met alles wat daarbij hoort: back-up, beheerdiensten en licenties.

Een betrouwbare partner

Het belangrijkste selectiecriterium voor een datacenter is in onze ogen betrouwbaarheid. Je zoekt een betrouwbare partner: betrouwbaar in dienstverlening, betrouwbaar in service, en natuurlijk met een maximale uptime. Daarnaast speelt geld uiteraard een rol. Het totaalplaatje, de combinatie van het servicelevel en de prijs, moet kloppen, en bij BIT is dat in orde. We werken naar volle tevredenheid met ze. Er is tot dusver maar één klein probleempje geweest, dat te maken had met de synchronisatie tussen onze winkelsoftware en de BIT-omgeving. Toen de oorzaak daarvan eenmaal gevonden was, bleek dat simpel op te lossen.

Ik heb niet heel veel contact met BIT. Dat is een goed teken, want het enige contact dat je eigenlijk met een datacenter wilt hebben is de rekening die je ontvangt. Het dataverkeer van die ene winkel is ook niet dusdanig dat daar erg veel mee mis kan gaan. Naarmate we meer winkels krijgen, wordt de belasting natuurlijk groter en wordt het allemaal wat spannender. Maar ons platform is compleet schaalbaar: op het moment dat we meer capaciteit nodig hebben, kunnen we dat gewoon bij laten pluggen.

Mensen met verstand van zaken

De keren dat ik een vraag had, was mijn ervaring dat de servicedesk op tickets en telefonische vragen goed en snel reageert. Je krijgt direct antwoord, of je wordt op korte termijn teruggebeld als ze het even voor je moeten uitzoeken. Dat draagt bij aan het gevoel van betrouwbaarheid. Ik vind het ook wel plezierig dat je aan de telefoon niet eerst door een heel keuzemenu heen moet ploegen. Je krijgt altijd direct iemand aan de lijn met verstand van zaken.”


Deel deze pagina op