Hosting voor nieuwe media | NDC Mediagroep

Wiebe Woudstra
Manager Intermedia
NDC Mediagroep

We hebben soms hoog oplopende discussies over technische oplossingen. Dat gaat weleens hard tegen hard. BIT doet niet zomaar wat wij willen. Als je geen gelijk hebt, krijg je het ook niet van ze.

NDC|VBK is een mediabedrijf met toonaangevende producten en diensten in het Nederlandse taalgebied, actief op het raakvlak van kennis, cultuur, informatie en commercie met gedrukte en elektronische (massa)media. Het portfolio van NDC|VBK omvat kranten, huis-aan-huisbladen, radio- en televisieprogramma’s, tijdschriften, boeken, educatieve uitgaven, stripboeken, luisterboeken en elektronische uitgaven.

“De grootste aandeelhouder van ons bedrijf is de Stichting Je Maintiendrai Beheer. Je Maintiendrai is in de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog ontstaan als uitgever van illegale bladen, en wil ervoor zorgen dat de onafhankelijk uitgegeven kranten in Noord-Nederland kunnen blijven bestaan. Het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant zijn de twee bekendste dagbladen die we maken, maar daarnaast publiceren we andere kranten, huis-aan-huisbladen, en boeken - van Dan Brown tot de Dikke Van Dale. We hebben ongeveer elfduizend boektitels en elk jaar verschijnen er zo’n 1600 nieuwe.

Voor hosting de preferred supplier

Nieuwe media worden steeds belangrijker voor ons als uitgevers. Er komen media bij, de consumptie van media verschuift. Dat geldt niet alleen voor kranten en tijdschriften, maar ook voor boeken en educatieve uitgaven. De content is onze core business, en die ontsluiten we op verschillende platforms. We hebben op het internet nieuwssites, bedrijvensites, webshops en communities, allemaal gerelateerd aan onze kranten en boeken. We hebben mobiele versies van de nieuwssites en iPhone-apps, zoals examentraining op de iPhone. En spellen, zoals Voorspel het nieuws op wistikal.nl. Allemaal manieren om mensen bij het nieuws te betrekken.`
Voor de nabije toekomst al praat men over ‘internet everywhere’, waarbij alles op een of andere manier op het internet is aangesloten. Als wij onze content bij de mensen onder de aandacht willen brengen, zullen we op al die platforms aanwezig moeten zijn. Hoe dat moet? Dat is voor iedereen nog zoeken. Maar het is mooi om met dat innovatieproces bezig te zijn. We wachten niet af; de Leeuwarder Courant, de oudste krant van Nederland, was de eerste met een complete betaalde webeditie.

Als Manager van de concernafdeling Intermedia ben ik verantwoordelijk voor de techniek van alles wat we met nieuwe media doen, dus ook voor de hosting van onze websites. We zijn ooit begonnen met een paar eigen servers. Op een bepaald moment zijn we via het internet sportspellen gaan aanbieden, waarbij deelnemers bijvoorbeeld in de rol van voetbalcoach hun eigen elftal kunnen samenstellen. Dat genereerde zoveel traffic dat we naar een professionele partij moesten omzien om dat af te handelen, en zo zijn we bij BIT terecht gekomen. In het wereldje stonden ze bekend als een partij van liefhebbers, niet puur commercieel, met een bedrijf dat vanuit hun eigen enthousiasme is opgebouwd. Dat was wat wij zochten. We hebben nu zo’n tachtig of negentig servers bij ze lopen. Vijfennegentig procent van alle sites binnen het concern draaien bij BIT. Dat zijn nieuwssites, webshops, communities, de sportspellen, de weergave van video’s. Ze zijn voor hosting de preferred supplier. Ook alle e-mail gaat via BIT om virussen en spam te filteren.

Het moet gewoon werken

Ik zit niet te wachten op commercieel doortimmerde contracten. ‘Het moet gewoon werken,’ zeiden ze bij BIT. Ze voelen zich verantwoordelijk, ze denken met ons mee. Die benadering vinden we nog altijd het belangrijkste. We hebben soms hoog oplopende discussies over technische oplossingen. Dat gaat weleens hard tegen hard. BIT doet niet zomaar wat wij willen, maar ze voelen zich zo verantwoordelijk dat ze niet aarzelen om te zeggen ‘Wij zouden dat anders doen.’ Als je geen gelijk hebt, krijg je het ook niet van ze. Dat vind ik mooi, want daarmee zijn ze echt het verlengde van mijn afdeling. Er is niet een duidelijke scheidslijn waar hun verantwoordelijkheid ophoudt, maar meer een grijs gebied waar we allebei verantwoordelijkheid dragen. Ze krijgen van ons heel veel vertrouwen. Dat hebben ze verdiend.”


Deel deze pagina op
TEDxEde Event 2016

TEDxEde Event op 27 oktober a.s.

Ook dit jaar zijn wij partner van het TEDx event, en barst het wederom van de innovatieve en inspirerende sprekers! Het TEDxEde event is dit jaar op donderdag 27 oktober a.s. Wilt u aanwezig zijn bij dit bruisende event? Wij geven 20 kaarten weg aan onze relaties!

Agenda
Geen gebeurtenissen