Klantcase: Caresharing

Caresharing: “Meer dan meedenken”


CaresharingCaresharing ontwikkelt software die iedere vorm van samenwerking in de zorg ondersteunt. Waar het familiebedrijf zich in de begindagen richtte op ketenzorg rondom patiënten met een chronische aandoening, ondersteunt het platform cBoards vandaag de dag de communicatie en samenwerking tussen alle zorgprofessionals, patiënten en mantelzorgers. Caresharing concurreert hiermee met succes met grote bedrijven die een lange historie hebben in de zorg-ICT.


Betrouwbaar en transparant

Bij de start in 2007 richtten de drie broers Rietjens zich vooral op het ontwikkelen van de software, vertelt middelste broer en CTO Harm. “Bij de selectie van een hostingpartij richtten we ons met name op de meer technische aspecten. We maakten een verkeerde keus en kwamen er al snel achter hoe belangrijk het is dat een hostingbedrijf altijd goed bereikbaar is en transparant is over werkzaamheden die eventueel kunnen leiden tot downtime.”

Met die ervaring op zak voerde de toenmalige start-up in 2011 een nieuw selectieproces uit, waarbij BIT als winnaar uit de bus kwam. “Eén van de doorslaggevende factoren was dat BIT al werkte voor diverse vooraanstaande zorg-ICT softwareleveranciers. In die tijd werd de wet- en regelgeving voor omgaan met patiëntdata steeds strenger. Het is dan fijn te weten dat jouw datacenter werkt voor meerdere partijen in de zorg, die allemaal moeten voldoen aan specifieke regelgeving zoals NEN 7510.”

“Eén van de doorslaggevende factoren was dat BIT al werkte voor diverse vooraanstaande zorg-ICT softwareleveranciers. In die tijd werd de wet- en regelgeving voor omgaan met patiëntdata steeds strenger. Het is dan fijn te weten dat jouw datacenter werkt voor meerdere partijen in de zorg, die allemaal moeten voldoen aan specifieke regelgeving zoals de NEN 7510."


Elkaar continu challengen

Caresharing was tot dan toe gewend om alle infrastructurele keuzes zelf te maken. Rietjens: “We bedachten volledig zelf welke servers we nodig hadden en zeiden dan tegen onze hostingpartner: bestel dit en dat aub. BIT kwam echter met tegenvragen: waarom maak je deze keuze? Heb je hier en hier aan gedacht? De eindoplossing werd dan meestal anders dan we zelf hadden kunnen bedenken. We hebben in de loop der jaren geleerd om op hun advies te vertrouwen, om hen als sparringpartner te gebruiken. Ik moet eerlijk zeggen: ik ken ondertussen heel wat partijen, maar geen die zo goed is en zo ver meedenkt.”

Dat is ook de reden dat vandaag de dag het DevOps team zoveel schakelt met BIT. “Onze ontwikkelaars hebben zulke diepgaande kennis over ons platform en BIT heeft zoveel expertise als het gaat om de infrastructuur. De discussies die zij voeren gaan ontzettend diep. Ik vind het mooi om te merken dat onze mensen zich uitgedaagd voelen. Samen met BIT komen ze tot nog betere oplossingen.”

“Onze ontwikkelaars hebben zulke diepgaande kennis over ons platform en BIT heeft zoveel expertise als het gaat om de infrastructuur. De discussies die zij voeren gaan ontzettend diep. Ik vind het mooi om te merken dat onze mensen zich uitgedaagd voelen. Samen met BIT komen ze tot nog betere oplossingen.”


Afwegingen bij keus private of public cloud

Caresharing maakt naast de private clouddiensten van BIT soms ook gebruik van Google Cloud. “Met name om flexibel extra capaciteit in te zetten, bijvoorbeeld een testserver. Ons productieplatform draait volledig bij BIT en dat is een strategische keuze. Daar komt bij: veel mensen denken wel dat de public cloud goedkoper is, maar dat is niet altijd het geval. Wij zijn bij BIT goedkoper uit. En we krijgen dan ook nog eens al die kennis erbij.”

No-nonsense

Ook na tien jaar is de samenwerking tussen beide bedrijven nog altijd heel goed, zegt COO Robbert van Thiel. “BIT is een no-nonsense bedrijf, dat past goed bij ons. Ze zijn bovendien enorm transparant. Dat is voor onze doelgroep – zorgprofessionals – uitermate belangrijk. We opereren in een 24x7 business. Het is niet erg als het platform af en toe heel even uit de lucht is, als we dat maar wel van tevoren aan onze klanten laten weten. Hetzelfde geldt voor incidenten: als wij direct weten dat er iets aan de hand is, kunnen we onze klanten informeren. Gelukkig komt dat laatste nauwelijks voor.”

“BIT is een no-nonsense bedrijf, dat past goed bij ons. Ze zijn bovendien enorm transparant. Dat is voor onze doelgroep – zorgprofessionals – uitermate belangrijk. We opereren in een 24x7 business. Het is niet erg als het platform af en toe heel even uit de lucht is, als we dat maar wel van tevoren aan onze klanten laten weten."

 

Partner in verdere groei

Caresharing staat op de drempel van de volgende fase. Waar het bedrijf zo’n vijf geleden nog moest uitleggen wat het belang van laagdrempelige samenwerking in de zorg was, staat dit onderwerp nu overal op de agenda. Het is een hot topic in ieder ziekenhuis, huisartsenpost, fysiotherapiepraktijk en thuiszorgorganisatie. Van Thiel ziet de toekomst dan ook zonnig in. “BIT mag er wel een datacenter bij gaan bouwen”, lacht hij. “We groeien harder dan ooit tevoren. Het is fijn om in deze fase van ons bedrijf terug te kunnen vallen op de expertise en de betrouwbaarheid van BIT. Ze nemen ons op het gebied van infrastructuur veel zorgen uit handen.”

De oplossing voor Caresharing:

- Colocatie
- Maatwerk

 

Wilt u meer weten?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende offerte of rondleiding door onze datacenters.


Rondleiding


Offerte aanvragen