Klantcase: HCC

HCC: “Bij BIT vinden we gelijkgestemden”

Logo HCC

HCC is met ruim 40.000 leden de grootste en langst bestaande hobbycomputerclub van Nederland. De vrijwilligers die de omgeving van HCC beheren voelen zich thuis bij BIT. “We zijn allemaal knutselaars die het leuk vinden om problemen op te lossen en het naadje van de kous te kennen.” Die attitude kwam goed van pas bij de migratie van de mailomgeving naar het BIT-2A datacenter. Een gesprek met Bas van den Dikkenberg.

Hobbyclub gerund door vrijwilligers

HCC is, zoals de naam al aangeeft, een hobbyclub, een echte vereniging dus. Er is weliswaar een verenigingsbureau met enkele betaalde krachten, die onder meer het magazine PC Active uitgeven, maar het leeuwendeel van het werk wordt gedaan door vrijwilligers zoals Bas.

HCC kent verschillende interessegroepen waar leden zich bij kunnen aansluiten. Die groepen hebben allemaal een eigen website en vormen een soort vereniging binnen de vereniging. Bas is een van de zes beheerders van Hobbynet, de interessegroep die faciliterende diensten biedt aan de rest van de vereniging en die fungeert als ISP voor de interessegroepen en leden. Hobbynet wil het team graag uitbreiden met meer beheerders.

Kantoor bij BIT

"Het voelt als één grote familie en we kunnen altijd even iemand vragen om mee te kijken als we ergens tegenaan lopen"

HCC is al jaren klant bij BIT. Bas: “We hebben een rack in BIT-2A waar 125 virtuele servers draaien die we zelf onderhouden. Iedere woensdag zitten een collega-vrijwilliger en ik bij BIT om werkzaamheden te verrichten. Omdat wij geen eigen kantoor hebben, mogen we gebruikmaken van de kantoorruimte van BIT. Dat is geweldig, want het voelt als één grote familie en we kunnen altijd even iemand vragen om mee te kijken als we ergens tegenaan lopen.”

Modernisering mailplatform

De mailomgeving draaide tot voor kort elders en was hoognodig toe aan een grote upgrade. Er ontstonden geregeld problemen bij de synchronisatie van wachtwoorden omdat de gebruikersgegevens in meerdere databases stonden. Bovendien voldeed de omgeving niet meer aan de huidige internetstandaarden. “En wij willen natuurlijk wel een 100% score halen op Internet.nl”, zegt Bas.

BIT bood een oplossing: een volledig door hen gehoste, redundant uitgevoerde mailserver met centrale LDAP-database. Bas: “Het was een gigantische klus om de oude mailservers te migreren naar de nieuwe omgeving. We hadden bovendien last van een typisch gevalletje van krommunicatie, om met Van Kooten & De Bie te spreken. Er was bij BIT wat fout gegaan met een document en dat leidde verwarring. We waren eerst heen en weer aan het mailen, maar in zo’n geval moet je elkaar gewoon even bellen. Want toen we elkaar spraken was snel duidelijk waar die verwarring vandaan kwam en was het probleem eigenlijk al opgelost.”

Gebruikers snel helpen

De migratie verliep daarna soepel, al kon daarmee niet worden voorkomen dat sommige HCC-leden problemen kregen met hun mail, zegt Bas. “Sommige mensen hadden nog een oude mailclient die niet beveiligd was. Dan kun je niet meer inloggen in de nieuwe omgeving. We hebben hen allemaal een oplossing geboden om beveiligd te kunnen inloggen. Ook waren er enkele leden van wie de mailbox niet goed was overgekomen van de oude naar de nieuwe omgeving. Dat losten we op door handmatig data van de oude harde schijf over te zetten naar de nieuwe omgeving. BIT heeft ons daar goed bij geholpen.”

"Dan is het fijn dat we iedere woensdag bij BIT zitten en met de mensen daar kunnen sparren."

Inmiddels zitten Bas en zijn collega’s alweer midden in een nieuw project: het uitrollen van nieuwe websites voor alle interessegroepen. Een kleine 50 sites moeten worden omgezet naar een nieuwe versie van Joomla. “Een gigantische klus waarbij we ongetwijfeld tegen onvoorziene vragen gaan aanlopen. Dan is het fijn dat we iedere woensdag bij BIT zitten en met de mensen daar kunnen sparren.”


Gebruikmaken van kennis en kunde van BIT

Hij weet dat hij altijd een beroep kan doen op de techneuten van BIT. Zo is het in het verleden ook altijd gegaan. “We hebben een keer last gehad van een serie DDoS-aanvallen en we hebben ook eens een storageprobleem gehad. Beide keren sprong BIT bij om het op te lossen. In coronatijd hebben ze ons geholpen bij het opzetten van een Jitsi-platform, zodat we virtuele bijeenkomsten voor leden konden organiseren.”

Bas vindt het prettig dat BIT bij dit soort situaties niet draalt, maar direct de helpende hand biedt. “En dat zonder dat we daar een factuur voor krijgen, want BIT is één van de sponsors van HCC. Die rol geven ze echt invulling, niet alleen door financieel iets te doen, maar ook door hun kennis en kunde ter beschikking te stellen op het moment dat wij daar behoefte aan hebben. Ze zijn gewoon een hele betrouwbare partner.”

“Daarom is die eerlijkheid wel wat ik misschien het meest aan BIT waardeer. Daar zit de kern van onze succesvolle samenwerking.”

Naast betrouwbaar is BIT ook eerlijk. Dat is wat Bas misschien nog wel het meest waardeert. “Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Als BIT iets fout doet, dan hebben ze er geen enkele moeite mee om dat gewoon toe te geven.” Een houding die in een wereld die wordt gedomineerd door bonus-malus-contracten nog maar weinig voorkomt, maar die essentieel is om problemen snel te verhelpen. “Daarom is die eerlijkheid wel wat ik misschien het meest aan BIT waardeer. Daar zit de kern van onze succesvolle samenwerking.”