Klantcase: Techni Team

Techni Team: “Vakinhoudelijk is BIT het beste datacenter van Nederland”

Logo Techni TeamTechni Team biedt met 33 medewerkers een full service-concept op het gebied van ICT. Voor een vast bedrag per maand worden klanten volledig ontzorgd. Key in deze dienstverlening is de beveiliging, volgens de NEN7510 en ISO270001. Daarom weten vooral bedrijven in de zorg (apotheken, huisartsen, tandzorgcentra) en zakelijke dienstverlening (notariskantoren, accountantskantoren) de weg naar het Veenendaalse bedrijf te vinden. “Je bent als MKB-bedrijf bij ons aan het goede adres als je veel werkt met privacygevoelige informatie, als data-integriteit cruciaal is en als je 24x7 toegang moet kunnen hebben tot al je data”, vat Edwin van Vulpen, directeur van Techni Team, samen.

Veilige ICT-omgeving bieden en alle risico’s uitsluiten

Dat zijn dan ook meteen de belangrijkste redenen waarom Techni Team al sinds de start van het bedrijf in 2007 gebruikmaakt van de datacenterdienstverlening van BIT. “We willen gewoon geen enkel risico nemen met onze IT-omgeving”, zegt mededirecteur Ardin Vlot.

Waar Van Vulpen de techneut is van het tweetal, kijkt Vlot vooral door een businessbril naar het bedrijf.

“Technologie verandert ontzettend snel. Het is niet de corebusiness van onze klanten, maar het is wel enorm bepalend voor hoe ze hun werk doen. Daar komt bij dat de cybersecuritydreigingen alleen maar toenemen. Bedrijven in de zorg en zakelijke dienstverlening lopen extra risico’s omdat de data die zij beheren veel geld waard zijn. Het is onze taak om die bedrijven van een veilige ICT-omgeving te voorzien.”

Professionele club

De ISO27001 en NEN7510 certificeringen van BIT op dit gebied zijn uiteraard belangrijk voor Techni Team, maar er zijn meer datacenters die aan deze standaarden voldoen. Toch is Techni Team nooit in de verleiding gekomen om serieus met een andere partij in gesprek te gaan. Van Vulpen: “Minimaal eens per jaar reviewen we de dienstverlening door BIT en kijken we ook om ons heen om te zien: wat is de marktpositie van BIT? Waar zijn concurrenten mee bezig? We hebben nog nooit overwogen om eens elders een offerte op te vragen. Simpelweg omdat BIT een zeer professionele club is. Vakinhoudelijk zijn ze de beste van Nederland. Die uitspraak durf ik wel aan.”

Transparantie

De manier van zakendoen past bovendien bij die van Techni Team, zegt Van Vulpen. “We zijn beide erg down-to-earth en houden van een no-nonsense aanpak. Ik wil begrijpen wat BIT Techni Team in Datacenter van BITtechnisch doet. Wij hebben immers een ketenverantwoordelijkheid naar onze klanten toe. Er hoeft maar één zwakke schakel te zijn in de aanpak van BIT en alles stort in. Daarom vinden wij het heel belangrijk dat zij transparant zijn.”

Door die transparantie kan Techni Team de juiste beslissingen nemen. Beslissingen waarbij Techni Team altijd het advies van BIT opvolgt. Daardoor is de omgeving sinds 2009 nooit een minuut uit de lucht geweest, ondanks dat er in de afgelopen dertien jaar best wel eens incidenten bij BIT zijn geweest, vertelt Van Vulpen. “Die incidenten hadden echter nooit impact op onze omgeving omdat we de inrichtingsadviezen volgen. Neem bijvoorbeeld de maximale stroomafname per rack. Als je je daar netjes aan houdt en er niet stiekem overheen gaat, dan weet je dat de noodstroomvoorziening voldoet als de stroom toch wegvalt. Of neem het advies over hoe je een kabelboom achter een server wegwerkt. We hebben wel eens meegemaakt dat er een probleem was met de koeling, maar als je de kabels op de juiste manier wegwerkt, dan kunnen servers ook bij hetere temperaturen gewoon doordraaien. De enige storing die ooit impact heeft gehad dateert uit 2009. Er zat destijds een fabricagefout in nieuwe koelapparatuur die BIT had aangeschaft. We kregen toen direct de vraag of we minder belangrijke systemen konden uitschakelen zodat de echt cruciale onderdelen konden blijven doordraaien. Dus zelfs toen is de impact op onze klanten heel beperkt gebleven en konden we bovendien iedereen tijdig informeren.”

Continuïteit van de hele keten waarborgen

Om zo’n trackrecord te realiseren, moet je goed begrijpen waarom dingen zijn ingericht zoals ze zijn ingericht en waarom BIT bepaalde adviezen geeft. “Ik weet tot in de details welke keuzes BIT maakt en waarom”, zegt Van Vulpen. “Ik weet hoe zij hun redundancy inregelen en daar kan ik mijn eigen maatregelen op afstemmen. Op die manier is de continuïteit van de hele keten gewaarborgd.”

Geen ticket maar iemand aan de telefoon

Ondanks het grote belang van het BIT datacenter in de dienstverlening door Techni Team, is er hooguit maar een paar keer per jaar contact tussen de beide bedrijven. “Maar wat ik heel belangrijk vind: op het moment dat we bellen, dan weten zij wie we zijn”, zegt Van Vulpen. “Ze kennen onze situatie en gaan direct de diepte in. Ze hebben kennis van zaken en helpen je snel. Je maakt geen ticket aan die in een black box verdwijnt, maar krijgt gewoon iemand aan de telefoon.” Dat is precies de dienstverlening die Techni Team zelf ook graag aan klanten levert.

Nieuwe diensten, nieuwe business voor BIT

Vanuit die kennis van zaken en no-nonsense aanpak zijn er haast vanzelf twee nieuwe Techni Team-diensten ontstaan die gericht zijn op kleinere ICT-bedrijven die zelf expertise op bepaalde gebieden missen. De eerste is securitydienstverlening. Vlot: “Voor veel kleinere ICT-bedrijven is het ontzettend lastig om voldoende kennis en expertise op te bouwen, vooral ook omdat het landschap voortdurend wijzigt en de dreigingen hand over hand toenemen. Wij hebben die expertise wél in huis en zijn ook groot genoeg om onze securityspecialisten hoog opgeleid en up-to-date te houden. Uit verschillende onderzoeken, waaronder een onderzoek van ING, blijkt dat veel kleinere MKB-bedrijven niet goed beveiligd zijn doordat hun ICT-partner die kennis mist. Die lacune kunnen wij invullen. Wij hebben immers de juiste monitoringapplicaties in huis, zoals een SIEM. En we kunnen SOC-dienstverlening leveren."

Virtuele uitbreiding op BIT NL Cloud

De tweede dienst is Virtual Private Server (VPS) hosting. “Veel kleine bedrijven zouden hun landschap graag willen onderbrengen in de public cloud, maar hun ICT-dienstverlener heeft niet de kennis om een Azure-omgeving rechtstreeks bij Microsoft af te nemen en in te richten”, vertelt Vlot. “Bovendien wordt zo’nTechni Team in Datacenter van BIT dienst via Azure al snel heel duur. Daarom bieden wij virtuele managed servers die we volledig naar wens van de klant inrichten. Kleine ICT-bedrijven kunnen hun diensten op die manier uitbreiden met clouddienstverlening en aan de achterkant leveren wij het maatwerk dat nodig is om zo’n VPS volledig passend te maken op de wensen van de eindklant.” Voor BIT is deze dienstverlening interessant, denkt Vlot. “Het is een mooie aanvulling op de BIT NL Cloud. Wij leveren de expertise die je nodig hebt om een VPS goed in te richten aan ICT-dienstverleners die te klein zijn om die expertise zelf in eigen huis op te bouwen.”

Energieprijzen

De samenwerking tussen Techni Team en BIT is gestoeld op vertrouwen. Dat vertrouwen is er ook als het gaat om hét onderwerp dat iedereen in datacenterland bezighoudt op het moment van het interview (april 2022): de explosief gestegen energieprijzen. “Wij nemen een kleine tien megawatt uur per maand af”, zegt Vlot. “Als we Eneco moeten geloven, dan zouden we een factor vijf meer voor onze stroom moeten gaan betalen. Maar gelukkig zitten we bij BIT. Die zijn er niet op uit om een slaatje te slaan uit alle geluiden over de energieprijzen. Zij rekenen reële prijzen. En ze denken mee hoe wij ons energiegebruik kunnen verlagen door nog meer te convergeren. Wij voelen ons door BIT echt geholpen.”

Alle reden dus om samen verder te gaan. “Ja”, lacht Van Vulpen.

“Ik werk persoonlijk al 23 jaar, vanaf 1999, met BIT samen. We evalueren onze samenwerking en de markt continu. Ik zie geen enkele reden waarom Techni Team over nog eens 23 jaar niet nog steeds samenwerkt met BIT.”