Klantcase: Laposta

Laposta: “We groeien van ‘alles zelf doen’ naar managed services”

Logo Laposta

In 2011 begon Stijn van der Ree, samen met een partner, met Laposta: super privacy- en gebruiksvriendelijke e-mailmarketingsoftware. De eerste jaren deden ze alles zelf, van het ontwikkelen van de software tot onderhoud en beheer van de infrastructuur. Met de huidige groei van het bedrijf – Laposta telt maar liefst 40.000 gebruikers – is dat niet meer vol te houden. Bij BIT kan Laposta gefaseerd doorgroeien naar steeds meer managed services.

Mensen bepalen de dienstverlening

Uit onvrede over de dienstverlening van het vorige datacenter ging Laposta op zoek naar een nieuwe partner. Het bedrijf heeft privacy vanaf dag één hoog in het vaandel staan. Het was dan ook een no-brainer dat het nieuwe datacenter zich in Nederland moest bevinden en alle certificeringen op het gebied van security en privacy, waaronder ISO 27001, goed op orde moest hebben. Daarnaast had Laposta uiteraard allerlei eisen als het ging om de beschikbaarheid en veiligheid van het datacenter. Maar, zegt Van der Ree: “De kwaliteit van de dienstverlening wordt bepaald door de mensen die er werken. Zeker als je, zoals wij, gebruik wilt gaan maken van managed dienstverlening. Dan neem je meer af dan stroom en een rack.”

Mix eigen hardware en virtual machines

Op dat vlak onderscheidde BIT zich.

“We hebben met vier partijen gesprekken gevoerd. BIT was de enige waar we direct met de techneuten aan tafel zaten.”

“Dan krijg je een heel ander gesprek dan wanneer je alleen met sales praat. Ik kon in het eerste gesprek al mijn vragen neerleggen. Ze stelden relevante tegenvragen en kwamen met echte antwoorden”, vertelt Van der Ree. Laposta twijfelde dan ook niet en koos vol overtuiging voor BIT. Ook daarna bleef het contact goed, zegt hij. “Voorafgaand aan de verhuizing hebben we een plan gemaakt, waarbij we op een mix zijn uitgekomen van eigen hardware, die we via BIT hebben gekocht, en virtual machines. Ik ben zelf ook administrator op alle machines, zodat ik in onze eigen omgeving dingen kan wijzigen. Die flexibiliteit is heel prettig en best ongebruikelijk.”

Geen concessies aan uptime

Wat hem aanspreekt, is dat BIT altijd kiest voor beschikbaarheid en betrouwbaarheid, daar doen ze geen enkele concessie aan. Van der Ree: “Ik weet dat sommige datacenters de bovenkant opzoeken van het aantal klanten dat je op een virtual machine kunt draaien. Ze denken: die klanten gebruiken de servercapaciteit toch niet allemaal op hetzelfde moment. BIT kiest juist het andere uiterste: ze gaan aan de veilige kant zitten en redeneren: stel nu eens dat al deze klanten wél allemaal tegelijkertijd gebruik willen maken van de capaciteit, blijft het dan ook nog draaien?”

Korte reactietijd

Een ander pluspunt vindt hij de korte reactietijd. “Als ik bel of mail, dan heb ik meteen een antwoord. Dat waren we bij onze vorige datacenterdienstverlener niet gewend. Daar kregen we een ticket en die verdween in een black box.”

“Nu krijgen we direct iemand aan de telefoon die van de hoed en de rand weet. Een wezenlijk verschil.”

Nederlands grondgebied

Voor Laposta is het cruciaal dat de beide BIT-datacenters in Nederland staan. “Daarmee onderscheiden wij ons van andere e-mailmarketingproviders, zoals het Amerikaanse Mailchimp. Wij zijn verwerker in het kader van de AVG. Klanten importeren hun relatielijsten in onze omgeving. Die bestanden mogen de EU niet verlaten. In het verleden waren het vooral overheden en zorgorganisaties die hierop letten, maar we merken dat het voor steeds meer organisaties een belangrijke afweging wordt.”

Groei faciliteren

Van der Ree is blij met zijn keuze voor BIT. Zeker nu Laposta zo snel groeit. “Naast mond-tot-mondreclame is ons belangrijkste marketinginstrument is dat je onze software tot 2000 mailadressen gratis mag gebruiken. Heel veel vrijwilligers bij verenigingen komen zo in aanraking met Laposta. Ze zijn allemaal erg tevreden over de gebruiksvriendelijkheid: ook zonder kennis van vormgeving of hoe een content management systeem werkt, kun je met de software aan de slag. Als zij vervolgens zakelijk op zoek gaan naar een e-mailmarketingpakket, staan wij bovenaan hun shortlist.”

Dit leidt tot een snelle groei, en daarmee tot de behoefte om steeds meer diensten af te nemen bij BIT. “We zitten in een transitiefase, van pure colocatie naar volledige managed services. Nu hangen we daar nog een beetje tussenin: we doen dingen zelf en we laten dingen over aan BIT. Ik vind het uitermate prettig dat BIT hier flexibel mee omgaat en ons de ruimte geeft om op ons eigen tempo steeds meer werkzaamheden los te laten en door te groeien naar volledige managed services. Ik denk dat je weinig andere datacenters kunt vinden die zo goed luisteren en aansluiten bij de behoeften van klanten.”

“Ze maken de beloftes die ze deden in het eerste gesprek meer dan waar.”