- 22-03-23Just Enter IT: Word jij onze nieuwe Support Engineer?
- 17-03-23BIT-2A upgrade: Nieuwe koelmachines
- 30-12-22Wijziging stroomtarieven en portal updates
- 25-11-22BIT Friday
- 21-09-22BIT levert restwarmte aan Warmtebedrijf Ede
- 14-09-22Ruim helft organisaties kijkt naar duurzaamheid in keuze voor datacenter of cloudprovider
- 17-08-22Grand Prix Radio kiest voor betrouwbare hosting van radio-automatisering bij datacenter BIT
- 10-08-22Helft IT-beslissers gaat bij keuze voor nieuwe cloudleverancier voor grote naam
- 21-07-22Ruim een derde van IT-beslissers wil overstap maken naar Europees cloudplatform
- 30-06-22Eén op de vijf IT-beslissers heeft weinig vertrouwen in databescherming en privacy in de cloud
GTL brandstof: Van rood naar groener
Alhoewel datacenters niet echt bekend staan om hun groene imago, zijn er altijd maatregelen die je kan nemen om toch je groene steentje bij te dragen. Closed cold corridors, koelen met buitenlucht, duurzaam opgewekte energie, piëzo bevochtiging; de mogelijkheden zijn enorm en de impact ervan kan groot zijn.
Vorig jaar hebben wij een maatregel genomen met beperkte impact, maar goed, alle kleine beetjes helpen! In eerste instantie hebben we ons georiënteerd op het gebruik van waterstof voor onze noodstroomvoorzieningen, maar de stand der techniek laat ons wat dat betreft nog in de steek. Daarom gebruikt BIT sinds 2012 GTL brandstof in zijn dieselaggregaten. Deze aggregaten (in redundante set-up) verzorgen de stroomvoorziening in onze datacenters op de momenten dat het lichtnet niet beschikbaar is (dat gebeurt toch nog een paar keer per jaar). GTL, oftewel Gas To Liquid, is een vervanging van diesel en wordt van aardgas gemaakt. Het heeft als voordelen dat het in hoge mate biologisch afbreekbaar is en dat het vrijwel vrij is van zwavel en aromaten.
Een paar weken geleden zijn de tanks met ‘rode GTL’ ingewisseld voor tanks met reguliere GTL. Deze wisseltruc was nodig om te voldoen aan gewijzigde belastingwetgeving waardoor ‘rode’ brandstoffen alleen nog maar in de professionele scheepvaart gebruikt mogen worden. Op de foto hieronder staan een aantal van de gewisselde brandstoftanks. De totale capaciteit van de brandstoftanks bedraagt bijna 25.000 liter.