Klantcase: Sensing Clues

Sensing Clues: “Voor het redden van wilde dieren is 100% uptime heel belangrijk”


Sensing CluesBetrouwbare dienstverlening richting veldpartners, dat is voor Sensing Clues een topprioriteit. Deze Nederlandse non-profit organisatie gebruikt technologie om wilde dieren te beschermen tegen stropers, waaronder het hostingplatform van BIT. De uptime van het platform is cruciaal. “Het mag niet gebeuren dat een ranger op de grond een melding niet ontvangt van een collega in een vliegtuig die een stroper aan het werk ziet.” Sensing Clues oprichter Jan-Kees Schakel geeft een kijkje achter de schermen bij deze door vrijwilligers gerunde stichting, die het moet hebben van gratis dienstverlening door businesspartners.


Stropers opsporen met big data

In westerse landen is het gebruik van big data om criminelen op te sporen en misstanden tegen te gaan heel gewoon. In Afrika en Azië staat het toepassen van technologie voor dit soort vraagstukken nog in de kinderschoenen. Vandaar dat Sensing Clues natuurparken in verschillende Afrikaanse, Aziatische en Europese landen te hulp schiet bij het beschermen van wilde dieren tegen stropers. Daarvoor heeft de organisatie verschillende oplossingen ontwikkeld. Kern is het Wildlife Intelligence platform, waarop data uit verschillende bronnen samenkomt en wordt geanalyseerd.


De uptime van het platform is cruciaal. “Het mag niet gebeuren dat een ranger op de grond een melding niet ontvangt van een collega in een vliegtuig die een stroper aan het werk ziet.”

 

Datacollectie & tracking app

De eerste bron die wordt aangesloten op het Wildlife Intelligence platform is de Cluey Data Collector & Tracking app. Dit is een app waarop rangers waarnemingen kunnen vastleggen, die real-time door collega’s kunnen worden bekeken. Deze app vervangt de communicatie via portofoons, maar doet nog iets veel belangrijkers: hij legt de complete geschiedenis vast, die daarna met de Focus 360 Analytics app kan worden geanalyseerd. Daarmee krijgen rangers inzicht in: hoeveel schietincidenten hebben er plaatsgevonden? Waar vonden die plaats? Welke wapens zijn daarbij gebruikt? Of: hoe vaak worden olifanten in de buurt van een dorp gesignaleerd? “Want we beschermen niet alleen dieren tegen stropers, maar ook mensen tegen aanvallen van wilde dieren”, legt Schakel uit.

Sensoren als virtuele zintuigen

De tweede databron die kan worden ingezet zijn sensoren met sensing technologie. Dit zijn sensoren die kunnen kijken, luisteren en ruiken. Schakel: “Je kunt de Cluey-app zien als hulpmiddel voor de wijkagent. Daarmee brengen we de basis op orde. In relatief rustige wijken is de inzet van een wijkagent voldoende om de veiligheid te waarborgen, maar in wijken met veel geweld wil je meer sophisticated opsporingsmiddelen kunnen inzetten. In ons geval is dat de sensing technologie. Met sensoren kun je heel veel meer delicten opsporen, maar het is ook veel duurder. Want de sensoren zelf zijn duur, maar ook netwerkverbindingen die allemaal nog moeten worden aangelegd. We kijken daarom heel gericht wat waar nodig is. Daar levert de Cluey app nuttige input voor.”

Waar de Cluey app en de Focus 360 Analytics app al behoorlijk ver zijn doorontwikkeld, werkt een team in Nederland nog hard aan het verbeteren van de sensoren. “We doen bijvoorbeeld in samenwerking met de Ombudsman van Amsterdam een proef met een geluidssensor op het Leidseplein om overlastgevende geluidsklasses te meten. Op die manier trainen we het achterliggende platform om geluiden beter van elkaar te onderscheiden. Want dat hebben we in het veld in Afrika of Azië ook nodig.”


"Als wij de kosten voor datacenter dienstverlening zouden doorberekenen aan de parken, dan zouden zij het simpelweg niet kunnen betalen.” Tegelijkertijd mag gratis dienstverlening niet betekenen dat Sensing Clues minder prioriteit krijgt dan andere klanten. “Want de parken zijn wél van ons afhankelijk.”

 

Afhankelijk van donateurs

BIT levert zijn dienstverlening gratis aan Sensing Clues. Schakel: “Ons bedrijf is afhankelijk van donateurs. Dat zijn enerzijds mensen die geld geven, maar ook bedrijven die gratis hun diensten aanbieden. Als wij de kosten voor datacenter dienstverlening zouden doorberekenen aan de parken, dan zouden zij het simpelweg niet kunnen betalen.” Tegelijkertijd mag gratis dienstverlening niet betekenen dat Sensing Clues minder prioriteit krijgt dan andere klanten. “Want de parken zijn wél van ons afhankelijk”, zegt Schakel.

Sensing Clues

Betrouwbaarheid BIT is cruciaal

Hij is heel tevreden over de samenwerking met BIT. “Zij leveren niet alleen virtuele machines, ze nemen ons ook veel specialistisch werk uit handen en voorzien ons van advies. Ze denken mee op alle vlakken, bijvoorbeeld over de inrichting van het platform, de security en de back-ups. Het gaat veel verder dan alleen maar hosting.” Hij is zeer te spreken over de snelheid waarmee BIT vragen oppakt. “Hun reactiesnelheid is fantastisch. Dat is voor ons heel belangrijk. We werken veel samen met vrijwilligers, maar zij kunnen niet op ieder moment voor ons aan de slag omdat hun betaalde baan dat niet toelaat. Daarom is het voor ons extra belangrijk dat we kunnen bouwen op een aantal partners die altijd, 24/7 voor ons klaarstaan. BIT maakt die belofte volledig waar.”

En het allerbelangrijkste: de uptime is tot nu toe 100% geweest. “Ik zou er werkelijk slecht van slapen als een neushoorn of olifant het leven laat omdat ons platform even uit de lucht was, waardoor een melding werd gemist en de ranger te laat kwam. Het is echt een missiekritisch platform en ik ben blij dat dat bij BIT in goede handen is.”

Wilt u meer weten over onze dienstverlening?

Neem dan contact met ons op voor meer informatie, een rondleiding door onze datacenters of een vrijblijvende offerte.


Rondleiding


Offerte aanvragen