Onderbreking glasvezelverbinding BIT-1 en AM7

Onderbreking glasvezelverbinding BIT-1 en AM7

24-06-2019 12:25:47 - 26-06-2019 06:40:47
Status: opgelost

Rond 12.05 uur is er een onderbreking opgetreden aan de glasvezelverbinding tussen BIT-1 en Equinix AM7. Over deze glasvezelverbinding wordt een deel van het verkeer van BIT naar Amsterdam getransporteerd. Dit verkeer is automatisch omgeleid via alternatieve paden. Klanten kunnen last hebben gehad van een korte onderbreking.

De oorzaak van de onderbreking is op dit moment onbekend. Wij gaan contact opnemen met onze glasvezelleverancier om deze te achterhalen.
Update geplaatst op 24-06-2019, 13.42
De oorzaak van de onderbreking is in onderzoek, onze glasvezelleverancier doet onderzoek naar de toedracht.
Update geplaatst op 24-06-2019, 16.09
Onze glasvezelleverancier heeft een mogelijk oorzaak van het probleem geïdentificeerd. Er worden meer tests uitgevoerd zodat de definitieve oorzaak helder wordt.

Update geplaatst op 24-06-2019, 17:37
Oorzaak van de onderbreking is gevonden door de glasvezelleverancier. Een technisch team is onderweg om de fibers te repareren.

Update geplaatst op 24-06-2019, 23.15 uur
Er zijn helaas geen onbeschadigde ongebruikte vezels beschikbaar in de glasvezelbuis. De glasvezels zullen daarom opnieuw gelast moeten worden. Het is nog onbekend hoeveel tijd de herstelwerkzaamheden verder in beslag zullen nemen.

Update geplaatst op 25-06-2019, 01.15 uur
Het technisch team van onze glasvezelleverancier kan de juiste locatie van de schade aan de fiber niet bereiken. Deze locatie bevind zich op een ruw en donker terrein zonder verlichting. Graafwerkzaamheden kan daarom alleen maar meer schade aanbrengen. De reparaties worden morgen ochtend vroeg weer hervat..

Update geplaatst op 25-06-2019, 08.45 uur
Het blijkt dat de mantelbuis waar de glasvezels van BIT en vele andere glasvezels in zitten gedeeltelijk beschadigd is, niet alle vezels zijn doorbroken. Als gevolg hiervan kunnen herstelwerkzaamheden pas in een spoedonderhoud door uitgevoerd worden. Bij deze herstelwerkzaamheden zal de volledige glasvezelbundel doorgeknipt en opnieuw gelast worden, om zo het beschadigde stuk glasvezel ertussenuit te verwijderen. De verwachting is dat dit spoedonderhoud pas komende avond na 20.00 uur kan beginnen, waardoor deze glasvezelverbinding nog geruime tijd onbeschikbaar zal zijn.

We willen benadrukken dat alléén klanten die een wavelength tussen genoemde lokaties afnemen directe hinder ondervinden van deze verstoring. Het overige netwerkverkeer is omgeleid via alternatieve routes.



Update geplaatst op 26-06-2019, 23.35 uur
De verbinding is sinds 23.14 uur weer operationeel. We hebben nog geen bevestiging ontvangen van de leverancier dat de herstelwerkzaamheden afgerond zijn, we kunnen daarom nog niet uitsluiten dat er geen nieuwe onderbrekingen plaatsvinden.

Update geplaatst op 27-06-2019, 6.30 uur
De herstelwerkzaamheden waren om 1.40 uur afgerond. Wij hebben sinds 23.14u geen onderbrekingen op de glasvezelverbinding gezien.

Het incident is opgelost. Heeft u vragen over dit incident, neem dan contact op met de afdeling Customer Care via +31 (0)318 648 688 of via support@bit.nl.