Klantcase: dotXS

DotXS: “De culturele fit is minstens zo belangrijk als de techniek”


dotXSAls IT-dienstverlener voor het MKB weet dotXS precies waar je een datacenter technisch op dient te beoordelen. Dat het bedrijf al sinds de oprichting een hele tevreden klant is bij BIT, heeft echter met veel meer te maken met vertrouwen en ethiek dan met techniek. “Wij vinden transparantie heel belangrijk. Openheid, voor elkaar door het vuur gaan, elkaar helpen op de momenten dat het nodig is. Wij hebben 14 jaar geleden een contract met onderliggende SLA getekend. Ik heb die SLA nooit meer uit de la getrokken, want BIT staat voor ons klaar als het nodig is.”


Technische partner met juiste culturele fit

Aan het woord is Dennis Hadderingh; medeoprichter, directeur en CTO van dotXS. DotXS bedient twee typen klanten: kleinere MKB’ers die de volledige IT aan hen uitbesteden en grotere organisaties met een eigen IT-afdeling die bepaalde diensten willen uitbesteden en/of ondersteuning bij projecten zoeken. Waar het kleinere MKB al grotendeels gebruikmaakt van applicaties uit de cloud, zitten de grotere bedrijven vaak midden in de transitie naar een hybride cloudomgeving. DotXS begeleidt haar klanten in dit traject van A tot Z.

Hadderingh vertelt: “Ons bedrijf is gevestigd in Ede, bij BIT om de hoek. Mijn partner en ik kenden BIT allebei vanuit vorige werkomgevingen. We wisten dat zij op veel vlakken hetzelfde denken als wij. Hun technische blik op datacenter dienstverlening sluit precies aan bij wat wij zoeken. We hebben ze nog nooit op keuzes kunnen betrappen waar wij niet achter staan. Minstens zo belangrijk vinden wij de culturele fit. Want als de techniek ondanks alle maatregelen die je neemt onverhoopt een keer niet doet wat je verwacht, dan komt het aan op mensen die de problemen oplossen. Juist in die menselijke kant blinkt BIT uit.”

Quote dotXS samenwerking BIT

ISO 27001 certificering voor informatiebeveiliging

Als het gaat om de techniek zijn security-certificeringen en uptime-garanties belangrijk voor dotXS. “Onze grotere klanten vragen om ketengaranties. We dienen te kunnen laten zien dat de partners waar wij mee samenwerken ISO-gecertificeerd zijn op het gebied van informatiebeveiliging (ISO 27001). Ook moeten we kunnen aantonen wat het datacenter doet om de beschikbaarheid te waarborgen. Dit soort zaken hebben we uiteraard contractueel vastgelegd. Maar eerlijk gezegd vind ik de letter van dat contract niet zo belangrijk, het gaat om de geest van het contract. BIT komt altijd alle afspraken na en overtreft vaak zelfs de verwachtingen”, zegt Hadderingh.

Duurzaam datacenter

DotXS zit momenteel midden in een ISO 14001 certificeringstraject voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarbij is het prettig dat BIT dit ook hoog in het vaandel heeft staan. Hadderingh: “Duurzaamheid zit in de genen van ons bedrijf. Sommige grotere klanten vragen nu of wij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid ook kunnen aantonen met een ISO-certificering. Daarom zijn we dit traject gestart. Het is voor ons als IT-dienstverlener dan wel belangrijk dat we samenwerken met een duurzaam datacenter. BIT kijkt niet alleen heel kritisch naar hoe ze het energieverbruik kunnen reduceren en waar de stroom vandaan komt. Ze kiezen ook altijd voor hoge kwaliteit componenten die lang meegaan, zodat ze niet om de haverklap hun apparatuur hoeven te vernieuwen. Dat sluit helemaal aan bij wat wij belangrijk vinden.”

Quote dotXS samenwerking BIT

Kijk verder dan techniek bij keuze colocatiepartner

Als Hadderingh andere bedrijven die op zoek zijn naar een datacenter voor colocatie één advies mag geven, dan is het wel: kijk verder dan techniek. “Een colocatiepartner gaat hele kritische dienstverlening voor je leveren. Natuurlijk hanteer je dan harde knock-out criteria op het gebied van beschikbaarheid en veiligheid. Maar dat geeft je geen enkele garantie dat je de juiste partner kiest, want er zijn meerdere datacenters die aan die criteria voldoen. Waar het uiteindelijk in de dagelijkse samenwerking om draait, is wederzijds vertrouwen. Hoe transparant is het datacenter? Is er een culturele fit? Dit kun je niet uitvragen in een RfQ, hiervoor moet je het gesprek aangaan. Niet alleen met de directie, maar ook met de engineers op de werkvloer. De openheid die BIT op dit vlak hanteert, spreekt ons bijzonder aan.”

 

Wilt u meer weten over onze dienstverlening?

Neem dan contact met ons op voor meer informatie, een rondleiding door onze datacenters of een vrijblijvende offerte.


Rondleiding


Offerte aanvragen