Helft IT-beslissers gaat bij keuze voor nieuwe cloudleverancier voor grote naam

Helft IT-beslissers gaat bij keuze voor nieuwe cloudleverancier voor grote naam

10-08-2022 07:22:15

2022.08.10 Keuze-Cloudaanbieder.jpg

In de keuze voor een cloudleverancier of IT-leverancier gaat de helft (48%) van de IT-beslissers voor een grote naam. Dit komt naar voren in onderzoek van BIT. Voor het onderzoek werden meer dan 1.000 IT-beslissers ondervraagd over beheer, opslag en beveiliging van data. Nog veel belangrijker dan de naam van een provider is echter de ervaring van andere organisaties in het netwerk. Maar liefst twee derde (67%) geeft aan dit heel belangrijk te vinden.

Huidige cloudleverancier

De meeste IT’ers zijn tevreden met hun huidige cloudleverancier. Precies de helft van de respondenten geeft zelfs aan zo tevreden te zijn met hun cloudprovider, dat ze met de huidige kennis precies dezelfde keuze zouden hebben gemaakt. Een op de tien (9%) wil overstappen naar een andere cloudleverancier, maar geeft aan dit een lastige opgave te vinden. Eén op de acht (12%) IT-beslissers weet niet waar ze de keuze voor een nieuwe cloudprovider op zouden moeten baseren, als ze dat nu moeten beslissen.

Alex Bik, CTO bij BIT:

“Organisaties die een cloudleverancier kiezen enkel op basis van naamsbekendheid laten behoorlijk wat steken vallen. Blijkbaar maakt een grote groep het er zichzelf makkelijk van af door blind af te gaan op de naam van een cloudprovider, zonder zich te verdiepen in wat gedaan wordt aan zaken als dataopslag en -beveiliging. Daarmee lijkt het gezegde ‘Nobody ever got fired for choosing IBM’ nog steeds actueel te zijn. Een bekende cloudprovider wordt misschien gemakkelijk goedgekeurd door het bestuur, maar in realiteit ben je als klant onbelangrijk voor deze partijen. Er zijn tal van alternatieven die wél zorgvuldig omgaan met klantdata, meedenken met de klant, goed bereikbaar zijn én aan Europese wet- en regelgeving voldoen. Dit zouden dan ook de criteria moeten zijn waarop je een cloudleverancier selecteert. Niet alleen in het belang van je eigen organisatie, maar ook voor je klanten.”
Image by Stefan Schweihofer from Pixabay