Peering en transit: hoe, wie, wat en waar bij BIT

Peering en transit: hoe, wie, wat en waar bij BIT

05-06-2009 13:43:49

De afgelopen twee jaar is er veel veranderd in het netwerk van BIT, hoogste tijd om daar eens over te bloggen!

De core ring heeft eind 2007/begin 2008 een upgrade gekregen van Dense Wavelength Division Multiplexing (CWDM) met vier kanalen van 1Gbit/s naar Dense Wavelength Division Multiplexing (DWDM) met maximaal 16 kanalen van 10Gbit/s. We zijn weggegaan van de The Belgian National Internet Exchange (BNIX) in Brussel en de The Groningen Internet Exchange (GNIX) in Groningen, in beide gevallen vanwege het gebrek aan, voor ons, interessante peerings daar. Daarentegen is de capaciteit naar een aantal exchanges uitgebreid en zijn we lid geworden van de The London Internet Exchange (LINX) in Londen. Ook op transit gebied is er flink wat gewijzigd: de capaciteit naar Abovenet is vergroot, we hebben afscheid genomen van Cogent en de Global Crossing transit is sinds deze week verhuisd van Amsterdam naar Frankfurt en is daarbij uitgebreid met IPv4 transit naast, uiteraard, IPv6.

Verbindingen internet exchanges

Het BIT netwerk (AS12859) heeft momenteel verbindingen met de volgende exchanges:

Via deze exchanges hebben we peerings met circa 400 unieke netwerken (AS’en) verspreid over zo’n 1300 IPv4 BGP sessies en ruim 400 IPv6 BGP sessies. Met een groot aantal netwerken zijn er dus meerdere redundante BGP sessies, vaak verdeeld over meerdere exchanges.

Daarnaast nemen we transit af van de volgende transitleveranciers om netwerken te kunnen bereiken die niet via peering bereikbaar zijn:

Topologie van het core-netwerk van BIT

De topologie van het core-netwerk is als volgt:

Uiteraard zijn wij continu bezig met het verbeteren van onze connectiviteit, capaciteit en redundancy. Ons streven is volledige onafhankelijkheid van Amsterdam, binnenkort meer nieuws daarover!

Wil je meer weten?

Of wil je een vrijblijvende rondleiding door onze datacenters? Neem dan contact met ons op via sales@bit.nl of 0318 648 688.