Case Simac: Beschikbaarheid, betrouwbaarheid en schaalbaarheid bij BIT

Case Simac: Beschikbaarheid, betrouwbaarheid en schaalbaarheid bij BIT

09-02-2015 10:54:54

“BIT geeft ons wat we nodig hebben: niet alleen beschikbaarheid en betrouwbaarheid, maar ook flexibiliteit en de mogelijkheid om te groeien. Dat klinkt allemaal niet zo sexy, maar een goed datacenter is voor mij een saai datacenter.”

Middelgrote en grote organisaties vinden in Simac een betrouwbare en deskundige partner, die ze de zorg rondom ICT-beheer en -projecten uit handen neemt. Naast een duidelijke focus op ICT-beheer besteedt Simac veel aandacht aan concrete toepassingen van technologieën als cloud computing, draadloze communicatie, virtualisatie, unified communications en security.

Verschuiving naar cloud computing

“In 2010 heeft Simac besloten het zwaartepunt te verschuiven naar cloud computing en in 2011 zijn we begonnen onze organisatie en onze infrastructuur daar op aan te passen. Op zich is werken vanuit de cloud niets anders dan de volgende stap in outsourcing: een heel logische ontwikkeling in onze dienstverlening. Maar het vraagt wel een totaal andere manier van werken. De klant krijgt nog steeds dezelfde functionaliteit, maar een groot verschil is dat gebruikers die zelf kunnen aanvragen, gebruiken en teruggeven. Voor de klant is de onderliggende techniek meer en meer een non-item; het gesprek gaat over functionaliteit en betrouwbaarheid. Achter de schermen zijn de bouwstenen van de dienstverlening veel meer gestandaardiseerd, want dat heb je nodig om dat proces te kunnen automatiseren.

Gegarandeerde bereikbaarheid en performance

Dat betekent ook dat onze afhankelijkheid van de infrastructuur, die natuurlijk altijd al groot was, met de overgang naar dienstverlening vanuit de cloud nog groter werd. De manier waarop je je systeem hebt ingeregeld, en met welke partners, is erg belangrijk, want omdat alles geautomatiseerd is, komen er vaak geen mensen meer aan te pas. De bereikbaarheid en performance moeten dan wel gegarandeerd zijn. We hebben allerlei klanten en die zijn allemaal afhankelijk van ons om hun werk te kunnen doen. Ik denk bijvoorbeeld aan een hypotheekverstrekker. Je wilt niet dat een adviseur met zijn klant om tafel zit om mogelijke financiële consequenties te bespreken en dan moet zeggen: ‘Sorry, we kunnen nu niet verder want ik kan even de gegevens niet invoeren.’

Aan de hand van onze eisen zijn we in 2011 opnieuw gaan kijken naar de datacenters waar we mee werkten. Dat waren er op dat moment acht. Die zijn uiteindelijk allemaal afgevallen; we zijn uitgekomen bij twee nieuwe partners, waarvan BIT er één is. Bij de selectie keken we natuurlijk naar de voor de hand liggende zaken, zoals beveiliging, redundantie van voorzieningen, certificeringen en aansluitingen op de belangrijkste providers. Stabiliteit en continuïteit zijn essentieel - dingen die je pas echt gaat waarderen als ze er niet zijn. Het is net als gas, water en licht: je verwacht dat het altijd beschikbaar is. Als een elektriciteitshuisje uitvalt, heb je als gebruiker een generiek probleem. Dat geldt ook voor een datacenter dat om een of andere reden wegvalt.

Clouddiensten zijn flexibel en schaalbaar

Daarnaast was voor ons belangrijk dat BIT ons de flexibiliteit kan bieden die we nodig hebben. Clouddiensten zijn flexibel en schaalbaar. Als onze klanten groeien, willen wij mee kunnen groeien in het tempo dat zij vragen. Als het twee maanden duurt om rackspace te krijgen terwijl het in ons leveringsproces vier weken is, dan ontbreekt de match. Bij BIT gaat dat gewoon goed. Ze anticiperen, bijvoorbeeld door te melden: ‘We zien dat naast jullie apparatuur ruimte gaat vrijkomen, zullen we die reserveren?’

En het gaat bij flexibiliteit niet alleen om groei in volume. Vrijwel alle klanten komen bij ons met een hybride situatie. Een klant heeft zelf apparatuur staan, er staan systemen in een datacenter, een deel van zijn functionaliteit wordt wellicht gehost, en daarnaast gebruikt hij vaak al clouddiensten. De eerste stap is dan dat wij dat allemaal overnemen en in onze datacenters zetten. Daarna volgt dan op zeker moment een migratie naar de cloud. Een datacenter moet dat proces ook kunnen ondersteunen.

BIT doet dat allemaal. We krijgen wat we nodig hebben, in de breedste zin. Dat klinkt heel vanzelfsprekend, maar het gaat niet altijd vanzelf. We zijn er heel content mee. Het is misschien een beetje een saai verhaal, maar een datacenter behoort gewoon saai te zijn. Ik heb geen behoefte aan verrassingen. Een goede elektriciteitscentrale is ook saai.”

Wilt u meer weten over de diensten die wij aanbieden?

Neemt u dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en een rondleiding door onze datacenters of bekijk onze diensten.

Neem contact op