Ongevraagd Datacenteradvies - De mensen

Systeembeheer: variatie, afwisseling en ontwikkeling

27-07-2018 09:00:00

sysadminday-resized.jpg
Vandaag is het 'De dag van de systeembeheerder' of zoals Ted Kekatos, de bedenker van deze feestelijke dag, het heeft genoemd 'System Administrator Appreciation Day'. De laatste vrijdag van juli is hét moment om alle IT-beheerders in het zonnetje te zetten. Dit jaar wordt dat wereldwijd voor de 19e keer gedaan. Het overgrote deel van mijn collega's is IT-beheerder en ik heb drie van hen gevraagd om iets over hun werk te vertellen.

Alle aspecten van internet aan bod

Michel Jongepier is supportmedewerker bij BIT en vertelt wat zijn werk zo leuk maakt:

"Samen met collega's beheer ik voor de klanten van BIT onder andere domeinen, mailconfiguraties, webruimtes en datacenter voorzieningen. Het contact met klanten vindt plaats via email of chat, maar ook telefonisch of zelfs in persoon. Ook rondleidingen in het datacenter horen daarbij.

Het is leuk dat je met alles wat met internet te maken heeft in aanraking komt. Zo registreer je een domeinnaam of pas je email aliassen aan, het volgende moment help je mee om een server online te krijgen in het datacenter en daarnaast heb je altijd te maken met innovaties. Die afwisseling maakt het geweldig.

BIT is vaak één van de eersten die nieuwe protocollen voor klanten implementeert, zoals DNSSEC. De eerste maanden moesten de DNSSEC keys met de hand gezet worden. Wat nu een simpel vinkje in de portal is, is veel meer achter de  schermen. Bij BIT krijg je als supportmedewerker ook de achtergrond te zien van zo'n simpel vinkje."

Een wild evoluerend landschap

Ted Kekatos bedacht SysAdminDay nadat hij een advertentie van HP zag waarin een beheerder getrakteerd werd als dank voor het installeren van een nieuwe printer. Dat kunnen we ons nu toch bijna niet meer voorstellen? Sander Smeenk, unix beheerder bij BIT, vertelt wat hij de afgelopen jaren heeft zien veranderen in zijn werk:

"De grootste verandering voor mij, de afgelopen jaren, is het wild evoluerende landschap. Waar een jaar of 5 geleden alles nog vrij traditioneel er aan toe ging, springen er tegenwoordig elke maand 5 tot 10 nieuwe initiatieven op als 'de nieuwe beste manier om SysOps/DevOps taken uit te voeren'.

Denk eens aan 'containerization', zoals Docker. Maar daar is dan niet één variant van, maar een stuk of 5. Elk met z'n eigen voor- en nadelen. Bij het regelen van dit soort "mini-VMs" komt vaak 'orchestration' kijken. Dat wordt vaak weer samengebracht in een gebruikersinterface, waar ook weer meerdere varianten van beschikbaar zijn. Al deze mogelijkheden zorgen bij mij voor veel 'keuzestress'. Je wil mee gaan met deze technieken, maar weet soms door de bomen het bos niet te vinden.

Naast dit alles heeft 'automation' een enorme vlucht genomen. Vroeger deed je alles zelf met een shell-scriptje en een for-loop. Er waren wel 'configuration management engines', maar die waren lang niet zo uitgebreid als de hedendaagse Puppets, Chefs, Salt Stacks en Ansibles.

In sommige gevallen forceert deze ‘automation’ je dan ook om op een bepaalde manier te gaan werken, wat voor de nodige onverwachte veranderingen kan zorgen met alle bijkomende uitdagingen."

Toekomst

Dat het vak van IT-beheerder niet meer het installeren van een printer is, is wel duidelijk. Ik heb een collega van netwerkbeheer, Teun Vink, gevraagd hoe hij denkt dat zijn werk er over 10 jaar uitziet:

"Ik verwacht dat er over 10 jaar een nog grotere scheiding is tussen gebruikers, ontwikkelaars en beheerders. De groep gebruikers die slechts weten hoe bepaalde systemen en diensten te gebruiken zijn groeit, terwijl het aantal mensen dat écht weet hoe dingen 'van binnen' werken kleiner is.

Er worden steeds meer componenten (code, clouds, diensten, etc.) bij elkaar geraapt om snel nieuwe producten en services uit te rollen. Maar de kennis van hoe deze zaken werken - en de protocollen en technieken waarop ze gebaseerd zijn - is bij almaar minder van deze ontwikkelaars en gebruikers diepgaand aanwezig. Er zijn steeds meer abstractielagen die verhullen wat er precies gebeurt. Verder is er bij gebruikers en ontwikkelaars steeds minder kennis nodig van deze details om resultaten te behalen.

Dat hoeft op zich natuurlijk geen probleem te zijn, daar zijn beheerders voor. Zij zullen zich nog meer moeten specialiseren en verdiepen in wat er 'onder de motorkap' gebeurt om te tunen, optimaliseren en om problemen te detecteren en verhelpen."

Hierbij wil ik al onze beheerbikkels bedanken voor hun inzet, bij nacht en ontij. Dat 'bedanken' doen we trouwens wekelijks, tijdens onze vrijdagmiddagborrel in BIT-MeetMe. Andere systeembeheerders die dit stuk lezen zijn hierbij uitgenodigd om vandaag om een uur of half zes langs te komen tijdens onze borrel. Ook jouw inzet wordt gewaardeerd met een, speciaal voor deze warme dag, extra gekoeld biertje of Club Mate. Voor de beheerders die niet langs (kunnen) komen, dit feestelijke kattenplaatje.


Kattentaart

Door: Wido Potters